NA40 BONGO
NA40 BONGO
NA 40 Bongo je dvoumístný kompozitový velmi lehký vrtulník poháněný dvěma turbohřídelovými motory. Ocasní rotor je nahrazen patentovaným systémem kompenzace reakčního momentu (COCOMO). Tento systém využívá Coandova efektu ve spojení s turbulentním prouděním. Trup je vyroben z polyamidu, nomexu, hliníku, skleněných a uhlíkových vláken a jiných kompozitních materiálů. Kokpit, pohonná jednotka a palivová nádrž jsou umístěny v primární kompozitové skořepině, která je zhotovena vakuovou technologiií za vysokých teplot, stejně jako ostatní kompozitové díly. Zavazadlový prostor má objem 230 dm3 a je umístěn mezi motorovým prostorem a palivovou nádrží, takže vytváří další bezpečnostní zónu mezi dvěma požárními přepážkami. Kokpit je vybaven pro lety VFR analogovými přístroji a má zdvojené řízení. IFR či "skleněný kokpit" budou doplněny později. Pohonnou jednotku tvoří dva turbohřídelové motory (twin pack koncept). Motory jsou řízeny digitálně/analogovým počítačem FADEC. Gumotextilní nádrž pro 210 litrů paliva je umístěna ve spodní části trupu.Tři kompozitové rotorové listy jsou připevněny k elastomerické rotorové hlavě a jsou konstruovány podle zásady "bezpečný při poruše". Elastomerická rotorová hlava je konstruována jako bezúdržbová a její koncepce je podobná systému Starflex. Nad rotorem může být namontován unikátní raketový padákový systém. Ocasní část je také kompozitová včetně stabilizačních a kompenzačních prvků. Základní pohonnou jednotkou je dvojice turbohřídelových motorů TE-50B (2x 87kW) vyvinutých v PBS Velka Bites. Motory jsou odvozeny od APU Safír, vyráběných v licenci firmy Microturbo. Dvojice motorů je propojena pomocí plně automatické převodové skříně, v našem případě s vertikálním výstupem. Celková hmotnost Twin Packu (2xmotor + převodovka) včetně agregátů je 108 kg. Motory jsou ovládány elektronickým řídícím systémem.
Nový design zahrnuje více než 100 vylepšení v porovnání s Technologickým Demonstrátorem, mezi nejdůležitější patří:

> nový třílistý rotor
> zvýšení účinnosti COCOMO systému o 35%
> zvětšení zavazadlového prostoru a palivové nádrže
> zvětšení prostoru v kokpitu
> nižší prázdná hmotnost

Technické specifikace:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maximální rychlost: 280 km/h
Maximální cestovní rychlost: 250 km/h
Ekonomická rychlost: 230 km/h
Rychlost stoupání: 8 m/s
Dolet: 500 km
Dostup: 4.000 m
Doba letu: 2,5 hod.
Hmotnost prázdná - bez volitelných prvků: 480 kg ( bez raketového záchranného systému )
Hmotnost maximální vzletová: 950 kg
Hmotnost maximální externí: 250 kg
Hmotnost
Rozpětí listů: 7,48 m
Počet listů rotoru: 3
Délka: 6,15 m
Výška: 2,35 m bez raketového záchranného systému
Objem zavazadlového prostoru: 210 dm3
Kapacita palivové nádrže: 230 dm3
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

COCOMO (COmplete COmpensation of MOmentum) je označením pro vlastní, patentově chráněný systém kompenzace reakčního momentu rotoru Ing.Jana Námisňáka, CSc. Dominantně využívá Coandova efektu, tak jako např. známý systém NOTAR, ale s podstatně vyšší účinností. Ta je dána oproti systému NOTAR jinými fyzikálními poměry docilovanými při obtékání ocasní partie vrtulníku. Ojedinělým je pak systém dynamické stability pomocí "ploutví" na konci ocasního nosníku.


Golikov
9.2.2004