Change Vought F4U Corsair
Change Vought F4U Corsair

Corsair vznikl na rýsovacích prknech a ve výrobních halách firmy, která nesla jméno majitele, průkopníka letectví Change Miltona Voughta. 1. února roku 1938 dostali vybraní výrobci detailní specifikace soutěže na vývoj nového stíhacího palubního letounu a firma Chance Vought Aircraft Division nakonec předložila dva projekty označené U-166A a U-166B. První předpokládal využití sériového motoru R-1830 Twin Wasp, ale druhý měl využít připravovaný dvouhvězdicový osmnáctiválec Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp. 11. června 1938 byla podepsána zakázka na výrobu prototypu XF4U-1. XF4U-l byl letoun bezesporu zajímavý svým křídlem, zalomeným do W, vynikal hladkým povrchem draku, těsnou kapotáží motoru a celkově robustní konstrukcí. Předpokládaný základ výzbroje měly tvořit dva kulomety ráže 12,7 mm v křídle a dva ráže 7,62 mm nad motorem.

Prototyp vzlétl 29.5.1940 a 1. října dosáhl rychlosti 651,7 km/h. Od počátku bylo zřejmé, že jde o stroj mimořádných kvalit, náročné ověřovací zkoušky však pokračovaly a byla provedena řada konstrukčních změn. Výzbroj nyní sestávala ze šesti kulometů v křídle, kabina pilota byla posunuta o 0,8 m vzad a před ní byla umístěna centrální palivová nádrž pro 897l; délka trupu se tak prodloužila. Do křídla byly instalovány dělené vztlakové klapky, byl upraven překryt kabiny a instalováno pancéřování. Nádrž pohonných hmot byla opatřena samosvorným potahem, s konstrukčním celkem ostruhového kolečka byl spojen sklopný přistávací hák, spaliny z motoru byly svedeny pod trup do ejektorů, kde produkovaly jistý přídavný tah. V náběžné hraně křídla těsně u trupu se nacházely vstupy vzduchu do karburátoru Bendix-Stromberg (resp. kompresoru) a chladičů oleje a křídlo bylo vybaveno mechanizmem sklápění. 30. června 1941 přišla konečně od námořnictva objednávka na výrobu 584 sériových strojů. Tento stroj sehrál velkou roli v leteckých bitvách mezi USA a Japonskem. Známá je například peruť zvaná „Černé ovce“.

Pohonná jednotka:
dvouhvězdicový osmnáctiválec Pratt & Whitney R-2800-8 Double Wasp s výkonem max. 1 654 kW (2 250 k) se zařízením pro vstřikování vody do válců
Rozpětí:
12,5 m
Délka:
10,16 m
Výška:
4,9 m
Nosná plocha:
29,17 m2
Maximální hmotnost:
4074 kg
Max.rychlost:
U země : 580 km/h
Ve výšce : 670 km/h
Dostup:
11245 m
Stoupavost:
19 m/s
Maximální přeletová vzdálenost:
1640 km
Výzbroj:
6x 12,7 mm kulomet M-2 se zásobou 390 kusů munice na zbraň


Holys T
8.1.2004