BRISTOL F.2B FIGHTER
JAS 39 Gripen

Tento lehký víceúčelový stíhač je pravděpodobně nejvýkonnějším jednomístným stíhačem, který je v současnosti v provozu. Byl navržen jako náhrada letounů Viggen a Draken a poprvé vzlétl v prosinci 1988. Zahrnuje nejpokročilejší aerodynamiku, materiály a pohonnou jednotku. Od samého počátku usilovali konstruktéři o plnou integraci pilota a stroje. Pilot získává informace pomocí systému air-to-air Tactical Information Data Link System, který umožnujě výměnu dat v reálném čase uvnitř a mezi taktickými leteckými skupinami. Zvyšuje se tak celková situační pohotovost, což pilotům umožňuje nejefektivnější použití zbraňových systémů.
Vyčerpávajícím způsobem byla propracována ergonometrie kabiny, aby pilot získal co nejvíce času pro taktické operace. Kabině dominují tři velké barevné multifunkční displeje a širokoúhlý průhledový displej. Tyto čtyři obrazovky jsou základními letovými přístroji. Displeje jsou opatřeny světelnými senzory pro počítačově řízený jas. Pohonnou jednotku tvoří motor General Eletric-GE-400 (švédská licence), který udílí letounu rychlost až do Machova čísla 2, popř. v rozhodujících případech rychlost mach 1 v kterékoliv výšce. Asi 20% hmotnosti draku tvoří uhlíkové kompozity. Vynikající aerodynamická konfigurace využívá delta křídla a předních kachních ploch pro krátké vzlety a přistání a zajištění maximální obratnosti ve všech výškách i plné výzbroji. Systém aktivního řízení fly-by-wire zvyšuje obratnost, gripen by pravděpodobně dokázal v manévrovacích soubojích překonat kterýkoliv současný stíhač. S technologií "stealth" má Gripen překvapivé nízký radarový a infračervený odraz, čímž se zvyšuje jeho šance přežití v leteckém boji. Centrální částí zaměřovacího systému je pulzní dopplerovský radar Ericsson PS-O5/A, určený pro velké vzdálenosti, který může sledovat současně více cílů a pilotovi poskytuje rychlé vyhodnocení informací. Tento systém umožnuje velmi dobré výkony v roli stíhače i letounu pro útoky na pozemní cíle. Pouhým stisknutím tlačítka za letu lze změnit bojové zaměření letounu. Jeho flexibilita je dále zvýrazněma schopností operovat z rozptýlených míst, například z obyčejné silnice, a letoun může přistát i vzlétnou na pouze 800 m dlouhé dráze. Přídavný pohonný systém na palubě umožňuje rychlou reakci i na disklovaných stanovištích.
Maximální důraz je kladen na spolehlivost jednotlivých komponentů a na jednoduchost údržby. Zabudovaná testovací zařízení snižují dobu údržby na minimum. To vede k nízkým provozním nákladům a snadnější dostupnosti pro země zajímající se o nákup těchto letounů. Gripen je všeobecně považován za jeden ze špičkových moderních stíhacích strojů.


Pohonná jednotka:
1 x Volvo Aero RM-12 / 80,5 kN
Rozpětí:
8,4 m
Délka:
14,1 m
Výška:
4,7 m
Nosná délka:
28 m2
Prázdná hmotnost:
 5670 kg
Maximální hmotnost:
13000 kg
Max.rychlost:
U země : 1400 km/h (M=1.12)
Ve výšce 12000m : 2125 km/h (M=1,8)
Dostup:
19000 m
Stoupavost:
300 m/s
Maximální přeletová vzdálenost:
3300 km
Bojový rádius:
700 km
Maximální přetížení:
9 g
Výzbroj:
1x27mm kanon Mauser BK27 se 120 kusy munice; různá kombinace zbraní a podvěsů na 7 závěsnících do hmotnosti 4200 kg