Mi-2
Boeing 7E7Mi-2

Konstrukce Mi-2 vychází ze staršího vrtulníku Mi-1. Její vývoj probíhal počátkem 60. let pod označením V-2. Prototyp byl vyroben ještě v SSSR, ale celá výroba (více než 5200 strojů) probíhala v polském závodě PZL Swidnik. První vrtulník kompletně smontovaný v Polsku byl zalétán 4.listopadu 1965. V roce1966byla zahájena sériová výroba.
Jedná se o lehký, víceúčelový, celokovový vrtulník klasické konstrukce s jedním třílistým nosným a jedním dvoulistým vyrovnávacím rotorem. V přední části trupu se nachází pilotní kabina, v níž je vlevo sedadlo pilota. V kabině pro cestující, do níž se vstupuje dveřmi na levé straně trupu, je místo pro 8 pasažérů. Odstraněním sedadel se dá kabina upravit pro převážení 700 kg nákladu. Pod podlahou je nádrž na 600 litrů paliva. Pro zvýšení doletu je možné na boky trupu upevnit dvě přídavné nádrže po 150 litrech. Podvozek je tříbodový, s dvojicí kol na přední podvozkové noze a dvěma hlavními koly. Pohon zabezpečují dva vedle sebe umístěné turbohřídelové motory GTD-350, každý se vzletovým výkonem 330 kW

TTD
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Průměr nosného rotoru: 14,50 m
Průměr vyrovnávacího rotoru: 2,70 m
Celková délka s otáčejícími se rotory: 17,42 m
Výška: 3,75 m
Hmotnost prázdného vrtulníku: 2365 kg
Maximální vzletová hmotnost: 3550 kg
Maximální rychlost: 210 km/h
Praktický dostup: 4000 m
Dolet s dvěma přídavnými nádržemi: 580 km

VERZE (pol. označení)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mi-2T (transportowy) je víceúčelový vrtulník se sedadly pro 6 až 8 cestujících. Sedadla je možné vymontovat a kabinu tak přispůsobit k přepravě nákladu.

Mi-2Sz (szkolny) – někdy také označovaný jako Mi-2U – je cvičný vrtulník s druhým řízením pro instruktora na pravém sedadle.

Mi-2P (pasazerska) je dopravní vrtulník s komfortněji vybavenou kabinou pro 6 cestujících, určený zejména k přepravě štábních důstojníků a významnějších osob. Této verze bylo vyrobeno pouze několik kusů.

Mi-2US (uzbrojenie strzelecka) může nést čtyři dopředu střílející kulomety ráže 7,62.

Mi-2URP (uzbojenie rakietowe przeciwpancere) má na bocích trupu upevněny závěsníky pro čtyři PTŘR 9M14M Maljutka, druhý palebný průměr je nesen v zásobníku umístěném v nákladní kabině. Na pravém sedadle sedí střelec, který má před sebou naváděcí aparaturu s prvky pro řízení letu PTŘR.

Mi-2URN (uzbojenie rakietowe niekierowane) má na každé straně umístěn závěsník pro jednu raketnici Mars-2 (obdoba UB-16) pro 16 neřízených raket S-5 ráže 57 mm

Mi-2 PLATAN je verze určená k minování. Minovací systém Platan tvoří 20vypouštěcíéch rour, z nichž každá nese devět min MN-120 nebo šest min MN-G-120. Vypouštěcí zařízení je umístěno v zadní části nákladní kabiny a miny jsou vypouštěny otvorem v upravených vstupních dveřích

Mi-2RM (ratownicza morska) je vrtulník určený k záchraně osob na moři. Jeho vybavení tvoří palubní jeřáb s nosností 250 kg, osvětlovací (OFAB) a dýmové (OMAB) značkovače, záchranné vesty a nosítka s nezbytným lékařským vybavením.

Mi-2RL (ratownicza ladowa) je vrtulník určený zejména k záchraně pilotů opustivších letoun daleko od leteckých základen. K jejich vybavení patří pátrací světlomet umístěný na přední podvozkové noze nebo ručně ovládaný světlomet pod pravým zadním oknem, palubní jeřáb o nosnosti 125 kg a souprava první pomoci s nosítky. Obě záchranné verze jsou vybaveny radiokompasem k lokalizaci polohy havarijních vysílačů.

Mi-2RO (rozpoznania ogolnego) je průzkumný vrtulník vybavený soustavou kamer. K pořizování kolmých snímků je v pouzdře pod ocasním nosníkem umístěna kamera typu AFA, na šikmé je v pravém zadním okně umístěna kamera typu BAF.

Mi-2D (dowodcza) se soupravou radiostanic slouží jako létající velitelské stanoviště. Z vnějšího pohledu se tato verze odlišuje svislou drátovou anténou na pravé zadní straně trupu.

Mi-2Ch (chemiczny) je vrtulník určený k pokládání dýmových clon. Dýmovací zařízení se skládá ze zásobníků s dýmotvornou směsí, které jsou zavěšeny místo přídavných palivových nádrží na bocích trupu, elektrických čerpadel a speciálních trub, které se nasazují na výtokové roury motorů.

Mi-2FM (fotogrametryczny) je úprava určená k pořizování snímků terénu jako podkladů pro kartografické účely. Snímky jsou pořizovány pomocí aparatury LAF WILD RC-8, která je umístěna v pouzdře pod zadní částí trupu. Na pravém sedadle vedle pilota sedí operátor využívající „zaměřovač“ umístěný v podlaze kabiny.

Mi-2S (sanitarny) je sanitní vrtulník určený k přepravě jednoho ležícího pacienta, lékaře a ošetřovatele. V kabině je kompletní anesteziologicko-resuscitační vybavení


Golikov
22.1.2004