Tupolev Tu-154M
Tu-154 byl stvořen na základě požadavků Aeroflotu na dopravní letoun, který by mohl létat na mezinárodních nebo na delších regionálních linkách s kapacitou okolo 200 pasažérů. První prototypy vyletěly roku 1971 a po dlouhých dvou letech pro Aeroflot mu byly dodány první, na tehdejší poměr komfortní, stroje. Jakožto snad každý sériově vyráběný dopravní letoun má i „Túčko stopadesátčtverka“ několik základních verzí. Verze A a B byly první, přičemž základní dopravní verzí byl Tupolev Tu-154C. V zápětí následovaly verze M, S a M2. Československé aerolinie, později i České aerolinie používaly verze M.
V letadlovém parku ČSA se poprvé tento letoun objevil roku 1978 a jako nejmodernější letadlo sovětské Tupolevovy konstrukce bylo na co koukat. Jednalo se o letouny konfigurací podobné americkým letounům od výrobce jistě známého na celém světě, Boeing (B727). Důvodem zakoupení Tu-154 byly veskrze prosté. V letech 1977 a 1978 došlo k výraznému rozšíření mezinárodních linek poskytovaných tehdy Československými aeroliniemi. Z Prahy se počalo pravidelně létat do Dubaje, Abú Dhabi, Barcelony, Ho Či Minova Města, Jerevanu a dalších nově otevřených destinací. Toto vše dozajista kladlo větší nároky na letadlový park ČSA.
Tupolev Tu-154M je třímotorový samonosný dolnoplošník pro 3-4 člennou posádku a až 180 cestujících. Kovová kostra draku křídla a ocasních ploch je potažená duralem. Trup i krycí plechy jsou rovněž z duralu. Cestující i posádka jsou umístěni v hermetizolovaném prostoru. Do letounu se nastupuje třemi (častěji však dvěmi) dveřmi na trupu. Na zádi trupu a po jeho boku jsou umístěny 3 turbodmychadlové motory Solověv D-30KU-154II. Hlavní podvozek je zatahován do speciálních gondol ve spodní odtokové části křídla, příďový pak do trupu.
![](foto/tu1542.gif)
Na konec je nutno dodat, že tento stroj dozajista splnil všechny kritéria, která na něj byla kladena a může se pochlubit bezesporu svou dlouhou životností. V době, kdy byl masově nasazován i svými malými nároky na údržbu. Osobně jsem měl možnost s tímto letounem letět a i na své „stáří“ je to poměrně komfortní letadlo s rychlostí letu, za kterou se nemusí stydět ani před americkými letouny Boeing.
TECHNICKÁ DATA TUPOLEV Tu-154M
------------------------------------------------------------------
Rozpětí křídel 37,55 m
Délka 47,90 m
Cestovní rychlost 900 Km/h
Dolet 2700 Km
Praktický dostup 12000 m
Osádka 3-4
Hmotnost prázdná 50 776 Kg
Počet cestujících 180
Motory (3) Solověv D30-KU-154II a tahem jednoho motoru 94,5 kN
19.2.2006