Tupolev Tu-154M
Tupolev Tu-154M

Tu-154 byl stvořen na základě požadavků Aeroflotu na dopravní letoun, který by mohl létat na mezinárodních nebo na delších regionálních linkách s kapacitou okolo 200 pasažérů. První prototypy vyletěly roku 1971 a po dlouhých dvou letech pro Aeroflot mu byly dodány první, na tehdejší poměr komfortní, stroje. Jakožto snad každý sériově vyráběný dopravní letoun má i „Túčko stopadesátčtverka“ několik základních verzí. Verze A a B byly první, přičemž základní dopravní verzí byl Tupolev Tu-154C. V zápětí následovaly verze M, S a M2. Československé aerolinie, později i České aerolinie používaly verze M.

V letadlovém parku ČSA se poprvé tento letoun objevil roku 1978 a jako nejmodernější letadlo sovětské Tupolevovy konstrukce bylo na co koukat. Jednalo se o letouny konfigurací podobné americkým letounům od výrobce jistě známého na celém světě, Boeing (B727). Důvodem zakoupení Tu-154 byly veskrze prosté. V letech 1977 a 1978 došlo k výraznému rozšíření mezinárodních linek poskytovaných tehdy Československými aeroliniemi. Z Prahy se počalo pravidelně létat do Dubaje, Abú Dhabi, Barcelony, Ho Či Minova Města, Jerevanu a dalších nově otevřených destinací. Toto vše dozajista kladlo větší nároky na letadlový park ČSA.

Tupolev Tu-154M je třímotorový samonosný dolnoplošník pro 3-4 člennou posádku a až 180 cestujících. Kovová kostra draku křídla a ocasních ploch je potažená duralem. Trup i krycí plechy jsou rovněž z duralu. Cestující i posádka jsou umístěni v hermetizolovaném prostoru. Do letounu se nastupuje třemi (častěji však dvěmi) dveřmi na trupu. Na zádi trupu a po jeho boku jsou umístěny 3 turbodmychadlové motory Solověv D-30KU-154II. Hlavní podvozek je zatahován do speciálních gondol ve spodní odtokové části křídla, příďový pak do trupu.

Na konec je nutno dodat, že tento stroj dozajista splnil všechny kritéria, která na něj byla kladena a může se pochlubit bezesporu svou dlouhou životností. V době, kdy byl masově nasazován i svými malými nároky na údržbu. Osobně jsem měl možnost s tímto letounem letět a i na své „stáří“ je to poměrně komfortní letadlo s rychlostí letu, za kterou se nemusí stydět ani před americkými letouny Boeing.

TECHNICKÁ DATA TUPOLEV Tu-154M
------------------------------------------------------------------
Rozpětí křídel 37,55 m
Délka 47,90 m
Cestovní rychlost 900 Km/h
Dolet 2700 Km
Praktický dostup 12000 m
Osádka 3-4
Hmotnost prázdná 50 776 Kg
Počet cestujících 180
Motory (3) Solověv D30-KU-154II a tahem jednoho motoru 94,5 kN



19.2.2006