Zephyr 2000

Allegro SWZEPHYR 2000

ZEPHYR je dvoumístný ultralehký, aerodynamicky řízený samonosný dolnoplošník smíšené konstrukce s pevným tříkolovým podvozkem. Původní projekt dnes již legendárního konstruktéra Ing. Olšanského prošel významnou konstrukční a technologickou modernizací, díky které si letoun ZEPHYR trvale udržuje přední pozici ve své kategorii. Přes 70 ks letounů typu ZEPHYR je úspěšně provozováno v řadě zemí světa. Od r. 2001 výrobce nabízí vylehčené modifikace ZEPHYR s uplatněním technologie uhlíkových kompozitů, poskytující dvoučlenným posádkám plný letový komfort při dodržení hmotnostních limitů kategorie UL.

TECHINCKÝ POPIS

KŘÍDLO samonosné smíšené konstrukce má laminární profil UA-2. Křídlo je ve středové části obdélníkové, konce jsou lichoběžníkové, zakončené winglety. Hlavní nosník vyrobený z vrstveného tvrdého dřeva je umístěn v 30% hloubky křídla. Na zadním pomocném nosníku jsou zavěšeny vztlakové klapky a křidélka. Potah křídla tvoří od náběžné hrany k hlavnímu nosníku laminátový sendvič, zbytek je potažen PES tkaninou. Centroplán je svařen z ocelových trubek vysoké jakosti a zabudován do trupu.

TRUP je uzavřená skořepina z uhlíkového kompozitu, vyztužená dřevěnými a plastovými přepážkami. Průřez trupu je eliptický, s aerodynamickými přechody do křídel a velkou prostornou kabinou. Překryt kabiny z organického skla se odklápí nahoru a dozadu. Elektrické blokovací zařízení brání nastartování motoru z otevřené kabiny, mechanické blokovací zařízení brání samovolnému otevření kabiny za letu. Motorový prostor v přední části trupu je oddělen požární stěnou. Na ohnivzdorné motorové přepážce je uchyceno motorové lože a příďové kolo.

OCASNÍ PLOCHY jsou smíšené konstrukce, uspořádané do "T". Vodorovná ocasní plocha má lichoběžníkový půdorys, tvořený pevným stabilizátorem a kormidlem. Obaly torzních skříní jsou laminátové, nosník a žebra jsou ze dřeva, obdobně jako u konstrukce křídla. Svislá ocasní plocha má lichoběžníkový tvar. Kýlová část je integrální částí trupu, směrové kormidlo je celokompozitové.

PODVOZEK je pevný tříkolový, s řiditelným příďovým kolem. Hlavní podvozek je vytvořen párem kompozitových plochých pružin. Elektronová kola na hlavním podvozku mají rozměr 380x100 mm. Příďová podvozková noha je kompozitová s kovovou kostrou, odpružená pryžovou pružinou. Příďové kolo má rozměr 300x100 mm. Všechna kola jsou aerodynamicky kapotována, kola na hlavním podvozku jsou bržděna.

POHONNÁ JEDNOTKA je tvořena motorem ROTAX 912 UL nebo ROTAX 912 ULS. Motorové lože je svařeno z tenkostěnných ocelových trubek vysoké jakosti.

PALIVOVÝ SYSTÉM je tvořen integrální nádrží v trupu, vybavenou odkalovací jímkou a odkalovacím šroubem. Tlak dodávaného paliva je měřen tlakoměrem. Dodávka paliva dvěma nezávislými okruhy.

PŘÍSTROJOVÉ VYBAVENÍ sestává ze základních přístrojů pro kontrolu letu, chodu motoru a pro navigaci. Statický a dynamický tlak je odebírán z Pitotovy trubice, umístěné na spodní straně levého křídla.

TECHNICKÁ DATA

Rozpětí křídla: 9,6 m
Výška: 2,0 m
Rozpětí VOP: 2,4 m
Prázdná hmotnost: 270-280 kg
Obsah nádrže: 60 l (altern. 80 l)
Délka trupu: 6,2 m
Plocha křídla: 10,1 m2
Rozchod kol: 2,0 m
Max. vzletová hmotnost: 450 kg

VÝKONY (ROTAX 912 ULS, 450 kg)

Užitečné zatížení : 180-170 kg
Pádová rychlost s klapkami : 65 km/h
Cestovní rychlost: 180 km/h
Nepřekročitelná rychlost : 265 km/h
Spotřeba paliva : 140/180 km/h 7/12 l/h
Provozní násobky: +4g / -2g
Min. rychlost bez klapek: 75 km/h
Max. rychlost horizont: 245 km/h
Stoupavost: 6,5 m/s


23.8.2004